Loader

Mardok ubija tabloid

09.jul,15:29

Gasi se 168 godina stari tabloid „News of the World" koji ima tiraž od 2,6 miliona čitalaca zbog prisluškivanja oko 4000 ljudi i potplaćivanja policajaca.

Mardok na saslušanju u britanskom parlamentu

Dopunjeno u sredu, 20. jula 2011.

Tokom saslušanja red odborom britanskog parlamenta, u utorak 19. jula, Rupert Mardok pogođen je šlagom u glavu, posle čega je publici i novinarima zabranjeno prisustvo.

Mardok je odbacio optužbe da je odgovoran za skandal i naveo da su ga izneverili ljudi kojima je verovao.
Džejms Mardok, sin medijskog magnata, rekao je da se izvinjava žrtvama nezakonitog prisluškivanja govorne pošte i njihovim porodicama.
Saslušavana je Rebeka Bruks, doskorašnja izvršna direktorka Mardokove kompanije, koj je bila uhapšena pa puštena iz zatvora uz kauciju; a i šef londonske policije u ostavci Pol Stivenson koji je izjavio je da je 10 od 45 novinara u njegovom odeljenju za štampu ranije radilo za tabloid News of the World, ali je demantovao da je bilo nedozvoljenih kontakata.
Zbog afere prisluškivanja premijer Kameron je skratio posetu Africi i predložio da parlament odloži letnju pauzu, kako bi on mogao poslanicima da iznese nove informacije vezane za slučaj.

Najtiražniji nedeljni list u Velikoj Britaniji, tabloid „News of the World“ posle 168 godinama izlaženja, pojaviće se poslednji put pred čitaocima u nedelju 10. jula.

MEDIJSKI STRATEG POD ISTRAGOM: Policija napušta kuću Endija Kolsona 8. jula 2011.

Rupert Mardok, osamdesetogodišnji australijko-američki medijski mogul doneo je odluku o zatvaranju, zbog ocene da je uprljan brend tabloida „News of The World“, čiji tiraž iznosi 2,6 miliona čialaca, nakon što je u Britaniji izbila velika medijsko politička afera zbog toga što su reporteri tabloida sistematski prisluškivali telefonske sekretarice (mejl-boks) mobilnih telefona političara i uglednih ličnosti kako bi došli do ekskluzivnih informacija.

Optuženi su i da su prisluškivali sve redom od članova dinastije, do žrtve otmica i rođake žrtava terorističkih napada u Londonu 7. jula 2005. godine. Prisluškivane su i porodice poginulih britanskih vojnika – ukupno, špijunirano je oko četiri hiljade ljudi.

ZBOGOM I HVALA: Prvi (1843) i poslednji broj tabloida „The News of the World“

Nema indicija, a ni tvrdnji da je isti metod korišćen u drugim delovima Mardokove korporacije koja uključuje New York Post i Wall Street Journal u SAD, kao ni u listovima «The Australian» i «The Daily Telegraph», mada neki sociolozi medija zaključuju da ako urednici i novinari cirkulišu unutar korporacije kao što je Mardokova «News Corp», onda je moguće da takva praksa ide s njima i da se širi svuda.

KONTROLA ŠTETE: Rupert Mardok s poslednjim brojem tabloida

Rebeka Bruks – koja je u vreme afere prisluškivanja bila je glavna urednica „News of the World“, a posle u upravnom odboru izdavačke kuće „Njuz internešenel“ izložena je medijskom pritisku da ode s položaja.

Departman FBI u Njujorku vodi istragu o tome da li je «News Corp» Ruperta Murdoka pokušavao da prisluškuje telefone žrtava terorističkog napada 11. Septembra 2001.

Endi Kulson, nekadašnji urednik tabolida i bivši šef za komunikacije u Daning stritu, inače saradnik britanskog premijera Dejvida Kamerona, uhapšen je u petak 8. jula pod sumnjom za prisluškivanje i korupciju. Pušten je uz kauciju posle devet sati ispitivanja. Kritičari su i pre toga sumnjali da Kulsonova tvrdnja da kao urednik tabloida iz 2003. nije znao ništa o prisluškivanju zbog kojih su 2007. bili uhapšeni i ispitivani «kraljevski dopisnik» tabloida Kliv Guman i jedan privatni detektiv.

Gudman je ponovo uhapšen prošlog petka i ispitivan o potplaćivanju policajaca, a takođe uhapšeno je i ispitivano o tome u policiji još nekoliko novinara. Detektivi sada ispituju indicije o desetinama hiljada funti isplaćenih policiji od strane novinara.

MEDIJI, ETIKA i SUD: Rebeka Bruks protégé Ruperta Mardoka, koja je vodila njegove britanske tabloide uhapšena je u nedelja, 17. jula 2011 u Londonu, u vezi sa skandalom prisluškivanja i zbog sumnje vezane za korupciju, a yatim je slobođena uz kauciju

Kritikovan od strane opozicionog laburističkog lidera Eda Milibanda premijer Kameron je izjavio da je odluka o angažovanju Kulsona, nakon što je ovaj zabrljao, njegova lična, i da preuzima odgovornost za to što mu je dao drugu šansu. To nanosi štetu Kameronu kao političaru koji je flertovao s Mardokom i koji je kupio «kvarnu robu». Afera je otvorila nekoliko krupnih pitanja kao što su – gde su granice između medijskih sloboda i zaštite privatnosti i integriteta ličnosti; kako to da tela za samoregulaciju kao što su komisija za štampu i unutrašnja kontrola policije držali zavorene oči pred skandalom o kome se vodi duga istraga.

Na političkom nivou, pokazalo se da naslednik Tonija Blera primenjuje iste prljave metode u komunikaciji, koje je primenjivao ovaj političar koga su nazvali lažovom.

U najmanju ruku obojica su se oslanjala na novinare tabloida: prvi je imao Alestera Kembela, koji je podneo ostavku 2003, posle sudske istrage o smrti vladinog stručnjaka za oružje Dejvida Kelija, koj je «doterivao» obaveštajne izveštaje da bi stvorio atmosferu za početak rata u Iraku, a drugi Kulsona, bivšeg novinara tabloida.

Prema Forbsovoj listi najbogatijih Amerikanaca, sa oko 6,2 milijarde dolara imovine, Mardok je 38. osoba u SAD i 117. na svetu. Umešan je u politiku: pomagao je izborne pobede Margaret Tačer, Džona Mejdžora i Hilari Klinton u njenoj kampanji za reizbor za senate 2006.

Neki od izveštača smatraju da je Rupert Mardok zatvorio radnju tabloida „News of the World“ pretvorivši ga u žrtveno jagnje ili «kontrolu štete» ne bi li povećao šanse da preuzme BSkyB TV. Neki odluku povezuju i sa činjenocom da je nekoliko velikih kompanija, kao što je Micubiši, odbilo da oglašava u pomenutom tabloidu

«Kontrola štete» za sada ne daje željeni rezultat. Po medijskim izveštajima svari postaju sve gore i gore za Mardokovu imperiju, a po nekim izveštajima Džejms Mardok—šef holdinga «News Corp’s international» donedavna viđen kao naslednik imperije svog tate Ruperta Mardoka— može da se suči s krivičnim procesom u Britaniji i u SAD.

Mardok neće BskyB, a oni mu ga ne daju

MINUS 20 ODSTO: Seditše BSkyB

Holding „News Corporation“ Ruperta Mardoka objavila je 13. jula da povlači planiranu ponudu o preuzimanju punog vlasništva nad satelitskim emiterom BSkyB. Zamenik direktora medijske kompanije «News Corp» Čejs Keri objasnio je da su oni verovali da je predloženo preuzimanje «BskyB» od strane «News Corporation» bilo korisno za obe kompanije, ali da je ponudu teško realizovati u klimi nakon izbijanja skandala s prisluškivanjem. «News Corporation» ostaje dugoročno opredeljena za to da ostane akcionar u «BskyB», u kome ima 39 odsto akcija. Taj korak Mardokova imperija preduzela je neposredno pre nego što su članovi britanskog parlamenta započeli debatu o tome da se Mardok pozove da pocepa ponudu.
Cena akcija «BskyB» je nakon te izjave pala za 4 odsto. Ukupno cena akcija te kompanije pala je za 20 odsto u odnosu na pik početkom meseca.
Cene kompanije «News Corp» su u Njujorku porasle za 3,8 odsto.

Komisija lorda Leversona

Britanski premijer Kameron je zatražio od lorda Džastisa Levesona da vodi javnu istragu o skandalu u listu «The News of the World» i o medijskoj regulaciji. Istraga treba da počne što pre moguće i da se sastoji iz dva dela – iz istrage o nekorektnostima štampe i policije. Sudija Leverson ima ovlašćenje da pozove medijske vlasnike, urednike i političare da daju izjave pod zakletvom. Oni koji su umešani u nezakonite radnje, po Kameronu, ne bi trebalo da vode medijske kompanije u Velikoj Britaniji. Lord Džastis Leverson će moći da da preporuke za bolju regulaciju ponašanja štampe, a i preporuke budućem odnosu političara i štampe.

Prijava kontakata

Premijer Kameron će zahtevati od ministara i činovnika da prijave kontakte sa urednicima i medijskim direktorima. Sam Kameron je inače kritikovan zbog susreta s Mardokom nakon što je bio izabran.

Ostavke policijskih šefova

Pol Stefenson, šef Skotland jarda, podneo je ostavku u nedelju 17. jula povodom spekulacija o vezama Skotland jarda s Mardokovom korporacijom. Lično nije umešan, ali se smatra odgovornim za postupke potčinjenih. Dan posle njega ostavku je podneo i pomoćnik komesara Metropoliten policije u Londonu Džon Jejts, koji je 2009. godine odbio da ponovo pokrene istragu o prisluškivanju javnih ličnosti od strane tabloida.

Novinar koji je otkrio aferu prisluškivanja pronađen mrtav

Dopunjeno 18. jula

Bivši novinar tabloida „News of the World“ Šin Hor, koji je otkrio da je ovaj list prisluškivao telefone javnih ličnosti zbog koga je tabloid ugašen, pronađen je mrtav 18. jula u svom domu u Vatfordu severno od Londona. Hor je u intervjuima za „Njujork tajms“ i „Bi-Bi-Si“ prošle godine tvrdio da je bivši urednik tabloida Endi Kolson, koji je kasnije postao savetnik za medije premijera Dejvida Kamerona, znao za prisluškivanje javnih ličnosti.Policija u Hetfordšajru njegovua smrt trenutno tretira kao neobjašnjivu, ali je ne smatra sumnjivom. Dnevnik „Gardijan“ je izvestio da je Hor imao dugogodišnji problem sa alkoholom i drogom.

Poslednje izdanje

Košarkaški klubovi i predsednik Srbije

Kome smeta Željko Obradović i zbog čega Pretplati se
Vidi sve

Arhiva

Arhiva nedeljnika Vreme obuhvata sva naša digitalna izdanja, još od samog početka našeg rada. Svi brojevi se mogu preuzeti u PDF format, kupovinom digitalnog izdanja, ili možete pročitati sve dostupne tekstove iz odabranog izdanja.

Vidi sve